IPImen ، Firewall ، NGFirewall-UTM، آیپی ایمن، فایروال ایرانی ، فایروال بومی، یوتی ام بومی، یوتی ام ایرانی، فایروال نسل بعدی ایرانی، فایروال نسل بعدی بومی

پیکان اتهامات اسرائیل به سمت هکر‌های تحت حمایت دولت ایران برای حملات باج افزاری

اخبار داغ فناوری اطلاعات و امنیت شبکه

takian.ir israel technion ransomware attack iran darkbit muddywater
مقامات امنیت سایبری اسرائیل روز سه‌شنبه هکر‌های تحت حمایت دولت جمهوری اسلامی را مسئول حمله باج‌افزاری به دانشگاه بزرگ فناوری این کشور دانستند.

در این حمله که در ماه فوریه به موسسه فناوری اسرائیل با نام Technion انجام شد، این مجموعه مجبور شد امتحانات را به تعویق بیندازد و سیستم‌های فناوری اطلاعات خود را غیرفعال کند. این حادثه به‌دنبال آنچه مقامات دفاعی اسرائیل ادعا می‌کنند نتیجه ده‌ها تلاش سایبری ایران در سال گذشته بوده است.

هکر‌های یک گروه ناشناخته که قبلا خود را DarkBit می‌نامیدند در یادداشتی که در سیستم‌های Technion به‌جا مانده بود مسئولیت این حمله را با درخواست دریافت ٨٠ بیت کوین (1.7 میلیون دلار در آن زمان) به عهده گرفتند تا پس از پرداخت باج، دانشگاه بتواند فایل‌های خود را بازیابی کند.
takian.ir israel technion ransomware attack iran darkbit muddywater 2
این یادداشت به‌طور غیرمعمول ایدئولوژیک بود و در آن از «رژیم آپارتاید» انتقاد می‌کرد و می‌گفت : «آن‌ها باید تاوان دروغ‌ها و جنایات، نام‌ها و شرم‌هایشان را بدهند. آنها باید بهای اشغال، جنایات جنگی علیه بشریت، کشتار مردم (نه تنها اجساد فلسطینی‌ها، بلکه جان اسرائیلی‌ها) و نابود کردن آینده و تمام رویا‌های ما را بپردازند. »

اداره ملی سایبری اسرائیل روز سه‌شنبه این حمله را به یک گروه تهدید به نام MuddyWater نسبت داد که سال گذشته فرماندهی سایبری ایالات متحده آن را با وزارت اطلاعات و امنیت جمهوری اسلامی مرتبط دانسته بود.

مقامات انگلیسی و آمریکایی متعاقبا در مورد این گروه هکر هشدار دادند و ادعا کردند که این گروه "تعدادی از سازمان‌های دولتی و بخش خصوصی را در صنایع مختلف (از جمله مخابرات، صنایع دفاع، دولت محلی، و نفت و گاز طبیعی) در آسیا، آفریقا، اروپا و آمریکای شمالی هدف قرار داده است. "

در‌حالی‌که اسرائیل و ایران هرگز در جنگ اعلام‌شده علیه یکدیگر نبوده‌اند، این کشور‌ها بارها یکدیگر را به خاطر حملات سایبری که زیرساخت‌های غیرنظامی از‌جمله یک کارخانه فولاد در ایران را هدف قرار می‌دهد، مقصر دانسته‌اند. همچنین هکر‌های وابسته به جمهوری اسلامی، مسئول حمله به سیستم‌های آبی در اسرائیل قلمداد شده‌اند.

حمله به دانشگاه حیفا اولین باری نبود که هکر‌های تحت حمایت دولتی ایران را با حوادث باج افزار مرتبط می‌نمود. یک متخصص قلب فرانسوی-ونزوئلایی به نام Moises Luis Zagala Gonzalez سال گذشته توسط وزارت دادگستری ایالات متحده به توسعه باج‌افزار Thanos متهم شد و ظاهرا به استفاده از آن توسط هکر‌های مرتبط با دولت ایران کمک می‌کرده است.

توصیه دیگری که در سال ٢٠٢٢ توسط مقامات سایبری در بریتانیا، ایالات متحده، استرالیا و کانادا (اعضای اتحاد اطلاعاتی Five Eyes) صادر شد، هشدار داد و ادعا کرد که "عاملان سایبری وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از آسیب‌پذیری‌ها برای راه‌اندازی عملیات باج‌افزار علیه بخش‌های مختلف سواستفاده می‌کنند. "

برچسب ها: Five Eyes, Thanos, Moises Luis Zagala Gonzalez, رژیم آپارتاید, جمهوری اسلامی, DarkBit, Technion, MuddyWater, IRGC, سپاه پاسداران انقلاب اسلامی, باج‌افزار, Iran, Hacker, israel, malware, ransomware , دفاع سایبری, تهدیدات سایبری, Cyber Security, جاسوسی سایبری, هکر, بدافزار, امنیت سایبری, Cyber Attacks, حمله سایبری, news

چاپ ایمیل