IPImen ، Firewall ، NGFirewall-UTM، آیپی ایمن، فایروال ایرانی ، فایروال بومی، یوتی ام بومی، یوتی ام ایرانی، فایروال نسل بعدی ایرانی، فایروال نسل بعدی بومی

5G در ایران، شناسایی آسیب پذیری جدید و مخاطرات پیش روی کاربر

اخبار داغ فناوری اطلاعات و امنیت شبکه

 

با توجه به راه اندازی نسل جدید ارتباطات همراه در برخی مناطق پایتخت کشور و ارتقای شبکه، ایران اکنون در زمره کشورهای دارای فناوری نسل پنجم ارتباطات یا 5G قرار گرفته است. حال محققین در ساختار این نسل جدید آسیب پذیری جدی ای را کشف کرده اند که میبایست مورد توجه مسئولین و کاربران نیز قرار گیرد.

به طور خلاصه، آسیب پذیری شناسایی شده 5G، امکان استخراج داده ها و حملات DoS بین اسلایس های مختلف شبکه بر روی یک اپراتور تلفن همراه را فراهم می کند و مشتریان شرکت ها را در معرض حملات سایبری مخرب قرار می دهد.

محققان امنیت فناوری اطلاعات در ادپتیوموبایل یک آسیب پذیری بزرگ را در ساختار اسلایس شبکه 5G و توابع شبکه مجازی آن شناسایی کرده اند که در پی آن مشخص شده است این آسیب پذیری امکان دسترسی به داده ها و حملات Denial of Service یا DoS بین اسلایس های مختلف شبکه بر روی یک اپراتور تلفن همراه را فراهم می کند که باعث می شود مشتریان آن مجموعه در معرض حملات سایبری مخرب قرار گیرند.

 

5G چیست؟

5G شبکه تلفن همراه نسل 5 ، بعد از شبکه های 1G، 2G ، 3G و 4G که قبلاً معرفی شده بود، استاندارد جهانی ارتباط بی سیم جدید است. جای این نسل شبکه اهمیت پیدا میکند که بدانیم این نوع و نسل جدید شبکه، امکان اتصال تقریبا و همه و تمامی دستگاه ها و وسایل را از جمله ماشین آلات، اشیاء، دستگاه ها و غیره را فراهم می آورد.

فناوری 5G برای ارائه حداکثر سرعت داده های چند گیگابیت بر ثانیه، تأخیر بسیار کم، قابلیت اطمینان بیشتر، ظرفیت گسترده شبکه، افزایش در دسترس بودن و تجربه کاربری یکنواخت تر به بیشتر کاربران ارائه شده است.

 

اسلایس شبکه 5G چیست؟

اسلایس شبکه در اصل به اپراتور تلفن همراه اجازه می دهد شبکه اصلی و رادیویی خود را به چندین بلوک مجازی مجزا تقسیم کند که منابع مختلفی را برای انواع مختلف ترافیک فراهم می نماید.

یک مزیت بزرگ اسلایس شبکه 5G برای اپراتورهای این شبکه، توانایی استفاده از توابع لازم برای پشتیبانی از مشتریان خاص و بخش های خاصی از بازار مانند خودروها، مراقبت های بهداشتی، زیرساخت های مهم و همچنین سرگرمی های آنلاین خواهد بود.

برخی از کشورهای پیشرو که از 5G استفاده می کنند نیز از جمله کره جنوبی، انگلستان، آلمان و ایالات متحده، بیشتر تحت تأثیر این آسیب پذیری قرار دارند زیرا شرکت های مختلفی در این کشورها شبکه مستقر کرده و دستگاه های سازگار با این نسل شبکه را می فروشند.

 

آسیب پذیری و سناریوهای حمله

طبق گزارشی که ادپتیوموبایل منتشر کرده است، سه سناریوی حمله خاص ممکن است به دلیل این نقص رخ دهد که با توجه به فناوری مشخص شده امروز، نمی توان سطح و حجم آن را کاهش داد. استخراج داده های کاربر؛ به ویژه ردیابی مکان، DoS در برابر عملکردهای دیگر شبکه و دسترسی به عملکرد شبکه و دسترسی سِری به اطلاعات مربوط به مشتری های دیگر.

علاوه بر این، اپراتور و مشتریان آنها نیز در معرض خطر هستند و داده های حساس موقعیت مکانی را از لو و نشت می دهند؛ که این امر باعث می شود اطلاعات مربوط به شارژ و حتی احتمال قطع شدن عملکرد اسلایس ها و عملکردهای شبکه، از دست برود.

دکتر سیلک هولتمنس، رئیس تحقیقات امنیت 5G در ادپتیوموبایل سکیوریتی پیشنهاد کرده است که:

"وقتی نوبت به امنیت 5G می رسد، صنعت مخابرات باید از یک رویکرد جامع و مشترک برای ایجاد امنیت شبکه ها در ارگان های استاندارد، گروه های کاری، اپراتورها و فروشندگان این خدمات استفاده کند".

"هرچه تعداد بیشتری از شبکه های اصلی به سمت ساختار ابری و معماری مبتنی بر فناوری اطلاعات حرکت می کنند، ابزارهای هک مناسب تری برای هکرها در دسترس قرار می گیرد".

"در حال حاضر، در عمل و حالت عرضه انبوه این نسل، تأثیر حملات به اسلایس های شبکه فقط به تعداد اسلایس های موجود در شبکه های 5G در سطح جهان محدود می شود. اگر این نقص اساسی در طراحی استانداردهای 5G کشف نشده و بدون اصلاح باقی بماند، خطرات قابل توجهی را در پی خواهد داشت".

"ما این موضوع را از طریق مجامع و فرآیندهای متناسب به اطلاع افراد و صنایع رسانیده ایم و خوشحالیم که با اپراتورهای شبکه تلفن همراه و جوامع بررسی استاندارد در جهت برجسته سازی این آسیب پذیری ها و بهبود اقدامات جهت رفع این آسیب پذیری ها در حال کار همکاری هستیم".

 

نتیجه گیری

حال نظر به اینکه نسل پنجم ارتباطات همراه یا 5G به تازگی در کشور عزیزمان ایران راه اندازی شده است، انتظار میرود که مسئولین امر نسبت به حل این مشکلات و پیشگیری از هرگونه آسیب پذیری در آینده به کاربران، جلوگیری به عمل آورده تا شاهد آسیب به زیرساخت های ارتباطی و کاهش سطح اعتماد کاربران نباشیم.

برچسب ها: Vulnerabilities, Network, Mobile, ارتباطات, نسل پنجم, 5G, Denial of Service, DoS, Cyber Security, تلفن همراه, امنیت سایبری, آسیب پذیری, Cyber Attacks, حمله سایبری

چاپ ایمیل