گزارش تجزیه و تحلیل بدافزاری سازمان CISA آمریکا و بروزترین هشدارهای باج افزار DarkSide

اخبار داغ فناوری اطلاعات و امنیت شبکه

سازمان CISA متعلق به ایالات متحده آمریکا، گزارش جدید تجزیه و تحلیل بدافزار (MAR) را درباره باج افزار DarkSide با نام ذیل منتشر کرده و هشدار AA21-131A را بروزرسانی کرده است: "باج افزار DarkSide: بهترین روش ها برای جلوگیری از ایجاد اختلال در تجارت از حملات باج افزاری" را که در تاریخ 11 ماه می سال2021 ارائه شده، منتشر گردیده است. این بروزرسانی شاخص های خطرات مرتبط با انواع باج افزار DarkSide که یک مجموعه لینک پویا را برای پاک کردن نسخه های Volume Shadow موجود در سیستم اجرا می کند، ارائه مینماید.

takian.ir cisa publishes malware analysis report and updates alert on darkside ransomware 1

در اصل DarkSide یک باج افزار سرویس یا RaaS است. توسعه دهندگان باج افزار بخشی از درآمد خود را از عاملان و مجرمان سایبری که آن باج افزار را مستقر می کنند، دریافت می کنند که معروف به "شرکت های وابسته" هستند. طبق گزارش متن باز، از آگوست سال 2020، عاملان DarkSide چندین سازمان بزرگ و با درآمد بالا را هدف قرار داده اند و در نتیجه آن اقدام به رمزگذاری و سرقت داده های حساس کرده اند. گروه DarkSide به طور علنی اظهار داشته است که آنها ترجیح می دهند سازمانهایی را هدف قرار دهند که دقیقا بلعکس بیمارستانها، مدارس، سازمانهای غیرانتفاعی و دولتها، توانایی پرداخت باج های زیاد و سنگین را دارند.

طبق این گزارش متن باز، قبلاً مشاهده شده است كه عاملان و مهاجمان DarkSide از طریق فیشینگ و سواستفاده از حساب ها و سیستم های از راه دور و زیرساخت های دسكتاپ مجازی (VDI) به دسترسی اولیه (Phishing [T1566] ، Exploit Public-Facing Application [T1190] »، خدمات از راه دور خارجی [T1133]) دست پیدا كرده اند. همچنین مشاهده شده است که مهاجمان DarkSide با استفاده از پروتکل Remote Desktop یا RDP برای حفظ پایداری اقدام کرده اند [TA0003].

بازیگران DarkSide پس از دستیابی به دسترسی ، باج افزار DarkSide را برای رمزگذاری و سرقت اطلاعات حساس (Data Encrypted for Impact [T1486]) به کار می گیرند. سپس بازیگران تهدید می کنند در صورت عدم پرداخت دیه ، داده ها را به صورت عمومی منتشر می کنند.

سازمان CISA به کاربران و ادمین ها توصیه کرده است که برای تقویت وضعیت امنیتی سیستم های سازمان خود، از بهترین روش هایی که در زیر اشاره شده است، استفاده کنند. هرگونه تغییر در پیکربندی قبل از اجرا توسط مالکان و ادمین های سیستم باید بررسی شود تا از تأثیرات ناخواسته جلوگیری شود.

• شناسه ها و موتورهای آنتی ویروس را به روز نگه دارید.
• پچ های سیستم عامل را به روز نگه دارید.
• سرویسهای اشتراک فایل و چاپگر را غیرفعال کنید. در صورت نیاز به این سرویس ها، از گذرواژه های قوی یا تأیید اعتبار Active Directory استفاده کنید.
• توانایی کاربران (مجوزها) در نصب و اجرای برنامه های نرم افزاری ناخواسته را محدود کنید. کاربران را به گروه ادمین های اصلی اضافه نکنید، مگر اینکه ضرورتی داشته باشد.
• سیاست رمز عبور قوی را اعمال کنید و رمز عبور به طور منظم و مداوم تغییر دهید.
• در هنگام باز کردن پیوست های درون ایمیل ها، حتی اگر انتظار می رود پیوست آن مشخص باشد و فرستنده نیز شناخته شده باشد، احتیاط لازم را اعمال کنید.
• فایروال شخصی را در سیستم های محیط کار مجموعه فعال کنید، آنها بصورت پیشفرض در حالتِ رد درخواست های اتصال ناخواسته پیکربندی نمایید.
• سرویس های غیرضروری را در سیستم های کاری مجموعه و سرورها غیرفعال کنید.
• پیوست های ایمیل مشکوک را اسکن کرده و حذف کنید. اطمینان حاصل کنید که پیوست اسکن شده، شکل اصلی آن فایل است (یعنی پسوند با سرفصل فایل مطابقت داشته باشد).
• عادات روتین وبگردی کاربران را نظارت کنید؛ دسترسی به سایتهای دارای محتوای نامطلوب را محدود کنید.
• هنگام استفاده از رسانه قابل حمل احتیاط کنید (به عنوان مثال، درایوهای USB فلش، درایوهای خارجی، CD و غیره).
• قبل از اجرا، تمام نرم افزارهای بارگیری شده از اینترنت را اسکن کنید.
• در مورد آخرین تهدیدات، اطلاعات و سطح آگاهی خود را به روز حفظ کرده و موارد کنترل دسترسی مناسب (ACL) را پیاده سازی کنید.

اطلاعات بیشتر در مورد پیشگیری و مدیریت حادثه های مخرب را می توان در نشریه ویژه استاندارد و فناوری ملی (NIST) 800-83، "راهنمای پیشگیری و رسیدگی به بدافزارها برای دسکتاپ و لپ تاپ" مطالعه نمود.

برچسب ها: دارک ساید, RaaS, DarkSide, Email, ادمین, Administrator, Patch, cybersecurity, Remote Desktop, CISA , phishing, ایمیل, فیشینگ, باج افزار, امنیت سایبری, Cyber Attacks, حمله سایبری

نوشته شده توسط تیم خبر.

چاپ