کشف آسیب پذیری احراز هویت در فایروال مورد تایید ناتو و اتحادیه اروپا

اخبار داغ فناوری اطلاعات و امنیت شبکه

 

یک عامل مهاجم و تهدید کننده با دسترسی شبکه به سطح ادمین، توانست به سادگی از این آسیب پذیری سو استفاده کرده و به صفحه مدیریت وارد شود و در نهایت بدون وارد کردن اطلاعات مورد نیاز ورودی سیستم، به عنوان کاربر خود را تعریف نماید.

شرکت مشاوره امنیت سایبری مستقر در اتریش با نام سِک کانسولت، یک آسیب پذیری بزرگ را در سیستم فایروال ساخته و توسعه داده شده توسط شرکت امنیت سایبری آلمانی Genua، شناسایی کرده است.

این سیستم با نام گنوآ گنوگِیت، وظیفه محافظت از ارتباطات بین تجهیزات، تامین امنیت شبکه داخلی در برابر تهدیدات خارجی و تقسیم بندی شبکه های داخلی را دارد.

گنوگیت تنها فایروال در جهان است که رتبه "بسیار مقاوم" را از دولت آلمان دریافت کرده است.

علاوه بر این، با مقررات امنیت اطلاعات NATO Restricted و EU’s RESTRIENT UE/EU RESTRICTED مطابقت و همخوانی دارد. این آسیب پذیری، تمامی نسخه های گنوگِیت را تحت تاثیر قرار داده است.

جنبه حائز اهمیت

طبق گزارش سِک کانسولت، رابط های مدیریت فایروال در برابر آسیب پذیری جانبی احراز هویت طبقه بندی شده و محرمانه با عنوان CVE-2021-27215 آسیب پذیر هستند.

یک عامل مهاجم به راحتی با دسترسی شبکه به سطح ادمین، توانست از این آسیب پذیری سو استفاده کرده و به صفحه مدیریت وارد شود و به متعاقب آن، بدون وارد کردن اطلاعات مورد نیاز ورودی سیستم، به عنوان کاربر خود را تعریف نماید.

سِک کانسولت توضیح میدهد که پس از دستیابی دسترسی به سطح مدیر و روت، برای مهاجم امکان پیکربندی مجدد فایروال، شامل "تنظیمات فایروال، تنظیمات فیلترهای ایمیل، تنظیمات فایروال برنامه تحت وب، تنظیمات پروکسی و غیره" به راحتی وجود دارد.

به عنوان مثال، مهاجمان میتوانند برای دسترسی به یک سیستم غیرقابل دسترسی، کل پیکربندی فایروال را تغییر داده و یا ترافیک سازمان را به "سرور پروکسی کنترل شده مهاجمان"، تغییر مسیر دهند.

توصیه سِک کانسولت

سِک کانسولت در توصیه خود، بر لزوم اصلاح هر چه سریعتر این آسیب پذیری تاکید دارد:

"در محیط های دارای مجوز و تایید شده، لازم است که رابط کاربری مدیر فقط از طریق یک شبکه کاملا مجزا در دسترس باشد. با این وجود، این یک آسیب پذیری امنیتی بسیار مهم و حیاتی است که باید بلافاصله اصلاح گردد".

این شرکت همچنین ویدئویی را برای توضیح نحوه کار این حمله منتشر کرده است (برای مشاهده ویدئو در یوتوب، بر روی این لینک کلیک کنید).

بهترین فایروال جهان دارای نقص بود!

محصولات گنوآ به طور گسترده ای توسط دولت، ارتش، کارخانجات و سازمان های مختلف مورد استفاده قرار میگیرد. با این حال، کشف این آسیب پذیری ثابت میکند که حتی بهترین نرم افزار جهان نیز بی عیب و نقص نیست.

سِک کانسولت توسط یکی از غول های بخش فناوری اطلاعات با نام Atos در سال 2020 خریداری شد. شرکت Armin Stock کمپانی Atos آلمان این آسیب پذیری را کشف کرد. یافته و مستندات در ژانویه 2021 به گنوآ گزارش شد و این شرکت طی چند روز فایل و یک پچ را برای اصلاح این مشکل منتشر کرد.

برچسب ها: گنوآ, ناتو, ادمین, Interface, Administrator, Patch, NATO, Germany, Atos, Genugate, Genua, Cyber Security, فایروال, firewall, امنیت سایبری

نوشته شده توسط تیم خبر.

چاپ