پرده برداری از تاکتیک استفاده شده توسط هکرهای اطلاعاتی روسی بوسیله CISA و FBI

اخبار داغ فناوری اطلاعات و امنیت شبکه

 takian.ir russian hackers

آژانس امنیت سایبری و زیرساخت های امنیتی ایالات متحده (CISA) ، وزارت امنیت داخلی (DHS) و دفتر تحقیقات فدرال (FBI) روز دوشنبه یک گزارش مشترک جدید را به عنوان بخشی از آخرین اقدامات خود برای افشای تاکتیک ها، تکنیک ها و روش هایی (TTP) که توسط سرویس اطلاعات برون مرزی روسیه (SVR) در حملات خود علیه ایالات متحده و نهادهای خارجی از آنها بهره برده شده است، منتشر کردند.

آژانس های اطلاعاتی اعلام کردند با بکارگیری "نفوذ پنهانی تجاری در داخل شبکه های در معرض خطر، فعالیت سرویس اطلاعات برون مرزی روسیه (که شامل زنجیره تأمین مخاطرات اخیر برای SolarWinds Orion میشود) در درجه اول شبکه های دولتی ، اتاق فکر و سازمان های تجزیه و تحلیل سیاسی و شرکت های فناوری اطلاعات را هدف قرار می دهد و تلاش می کند تا اطلاعات امنیتی را جمع آوری کند".

عاملین سایبری همچنین تحت مانیکرهای مختلف از جمله Advanced Persistent Threat 29 (APT29) ،Dukes ، CozyBear و Yttrium ردیابی می شود. این پیشرفت در حالی صورت می گیرد که ایالات متحده، روسیه را تحریم کرده و هک SolarWinds و کمپین جاسوسی اینترنتی مرتبط را به طور رسمی به عوامل دولتی که برای سرویس اطلاعات برون مرزی روسیه کار می کنند مرتبط و متصل دانسته است.

APT29، از زمان آغاز تهدیدات در سال 2013، با تعدادی از حملات هماهنگ شده با هدف دستیابی به شبکه های قربانیان، جابجایی بدون امکان شناسایی در محیط های کاربری فرد قربانی و استخراج اطلاعات حساس پیوند خورده است. اما در یک تغییر محسوس در تاکتیک ها در سال 2018، این عامل از استقرار بدافزار در شبکه های هدف به سمت سرویس های ایمیل عظیم مبتنی بر فضای ابری، و این واقعیت از زمان حملات SolarWinds عیان شد که در آن عامل حملات، باینری های Orion را به عنوان یک بردار نفوذ برای سوءاستفاده از محیط های Microsoft Office 365، اهرم کرده است.

گفته می شود این شباهت در آلودگی های آینده تجارت ها، با سایر حملات مورد حمایت سرویس اطلاعات برون مرزی روسیه، از جمله در نحوه انتقال جانبی دشمن از طریق شبکه ها برای دسترسی به حساب های ایمیل، علی رغم اقدامی ویژه در روش استفاده شده برای به دست آوردن پایگاه اولیه، نقش بسزایی در نسبت دادن کمپین SolarWinds به سرویس اطلاعاتی روسیه داشته است.

آژانس خاطرنشان کرد: "در هدف قرار دادن منابع ابری احتمالاً بهره بردن از حساب های کاربری به خطر افتاده یا تنظیمات نادرست سیستم برای اختلاط با ترافیک عادی یا کنترل نشده در محیطی که سازمان های قربانی از آن به خوبی دفاع، نظارت یا مراقبت نمی کنند، احتمال شناسایی را کاهش می دهد".

از جمله برخی دیگر از تاکتیک های مورد استفاده توسط APT29 به پخش کردن رمز عبور (مشاهده شده در هنگام به خطر افتادن یک شبکه بزرگ بدون نام در سال 2018)، بهره برداری از نقص روز صفر در برابر دستگاه های شبکه خصوصی مجازی (مانند CVE-2019-19781) برای دستیابی به دسترسی شبکه و استقرار بدافزار Golang به نام WELLMESS برای سرقت مالکیت معنوی از چندین سازمان درگیر در ساخت واکسن COVID-19، میتوان اشاره نمود.

علاوه بر CVE-2019-19781، دیده شده است که عامل تهدید با استفاده از CVE-2018-13379 ، CVE-2019-9670 ، CVE-2019-11510 و CVE-2020-4006 پایگاه اولیه ای در دستگاه ها و شبکه های قربانی را بدست آورده است.

این گزارش مشترک می افزاید: "دفتر تحقیقات فدرال و وزارت امنیت داخلی به ارائه دهندگان خدمات توصیه می کنند سیستم های تأیید اعتبار و تأیید کاربر خود را برای جلوگیری از سوءاستفاده از خدمات خود تقویت و بروزرسانی کنند". از طرفی دیگر همچنین از مشاغل خواسته شده است شبکه های خود را در برابر احتمال به خطر افتادن با نرم افزارهای مورد اعتماد عموم، محافظت کنند.

برچسب ها: Dukes, آفیس365, TTP, wellmess, Cozybear, SVR, APT29, offic365, cybersecurity, Orion, SolarWinds, CISA , FBI, Zero Day, باج افزار, امنیت سایبری, Cyber Attacks, حمله سایبری

نوشته شده توسط تیم خبر.

چاپ