هشدار مایکروسافت درباره هدف قرار گرفتن سیستم های ویندوز و لینوکس با بدافزار LemonDuck

اخبار داغ فناوری اطلاعات و امنیت شبکه

 takian.ir microsoft warns of lemonduck malware 1

یک بدافزار مخرب استخراج رمزارز کراس پلتفرم معروف، همچنان با هدف قرار دادن آسیب پذیری های قدیمی و تکیه بر آنها، ضمن بسط دادن همزمان انواع مکانیسم های توزیع و ارتقای تکنیک های خود برای به حداکثر رساندن اثربخشی کمپین هایش، به ضربه زدن به سیستم عامل های ویندوز و لینوکس ادامه می دهد.

مایکروسافت در مقاله فنی که هفته پیش منتشر شد، اعلام کرد: "LemonDuck، یک بدافزار فعال به روز شده و نیرومند است که اساساً به خاطر اقداماتش در راستای استخراج رمزارز و بات نت شناخته می شود. این بدافزاز با اتخاذ رفتارهای پیچیده تر و افزایش عملیات های خود، همان مسیر قبل را در پیش گرفته و دنبال میکند. امروزه، فراتر از استفاده از منابع برای فعالیت های سنتی بات ها و استخراج رمز ارز، LemonDuck اطلاعات را سرقت می کند، کنترلر های امنیتی را حذف می کند، از طریق ایمیل گسترش یافته و پخش میشود، به صورت جانبی حرکت می کند و در نهایت ابزارهای بیشتری را برای فعالیت های مبتنی بر کنترل اپراتور مستقر مینماید".

این بدافزار به دلیل توانایی انتشار سریع در شبکه آلوده برای تسهیل سرقت اطلاعات و تبدیل دستگاه ها به بات های استخراج رمزارز به وسیله هدایت منابع محاسباتی خود به سمت استخراج غیرقانونی رمزارز، مشهور است. قابل ذکر است که LemonDuck به عنوان یک لودر برای حملات بعدی عمل می کند که شامل سرقت اعتبارنامه ها و نصب ایمپلنت هایی برای مراحل بعد است که می توانند به عنوان دروازه ورودی برای انواع تهدیدات مخرب، از جمله باج افزار باشند.

takian.ir microsoft warns of lemonduck malware 2

فعالیت های LemonDuck برای اولین بار و قبل از شروع به استفاده از ترندهایی با مضمون COVID-19 در حملات ایمیل سال 2020 و حتی نقایص سرور Exchange ProxyLogon که اخیراً به آن پرداخته شده است تا دسترسی به سیستم های پچ نشده را پیدا کند، در ماه می سال 2019 در چین مشاهده گردیده است. تاکتیک قابل توجه دیگر آن نیز، توانایی پاک کردن سایر مهاجمان از یک دستگاه آسیب دیده با خلاص شدن از شر بدافزارهای مخرب و جلوگیری از هرگونه آلودگی جدید به وسیله پچ کردن آسیب پذیری هاییست که برای دسترسی مشابه استفاده میشده است.

حملات شامل بدافزار LemonDuck در بخشهای اصلی تولید و IoT متمرکز بوده است. همچنین کشورهایی از جمله ایالات متحده آمریکا، روسیه، چین، آلمان، انگلیس، هند، کره، کانادا، فرانسه و ویتنام نیز بیشترین برخوردها و درگیری ها را با این بدافزار داشته اند.

takian.ir microsoft warns of lemonduck malware 3

افزون بر این، مایکروسافت از فعالیت بدافزار دومی که بر LemonDuck برای دستیابی به اهداف جداگانه تکیه می کند، پرده برداشت. شرکت مایکروسافت اسم رمز این بدافزاز را "LemonCat" گذاشته است. گفته می شود که زیرساخت حمله همراه با نوع "Cat" در ژانویه 2021 ظهور کرده است و در نهایت منجر به استفاده از آن در حملات سواستفاده از آسیب پذیری های هدف قرار دادن Microsoft Exchange Server شده است. نفوذهای بعدی با استفاده از دامنه های Cat منجر به نصب backdoor، سرقت اعتبارنامه ها و داده ها و استقرار بدافزار شده است که غالباً یک تروجان ویندوز به نام Ramnit است.

مایکروسافت بیان داشت: "این واقعیت که از زیرساخت Cat برای فعالیت های خطرناک تر استفاده می شود، آلودگی های مخرب را از طریق زیرساخت Duck کم نمی کند. در عوض، این اطلاعات زمینه مهمی را برای درک بهتر این تهدید اضافه می کند: همان مجموعه از ابزارها، دسترسی ها و روش ها را مجددا می توان در فواصل زمانی پویا برای تأثیر بیشتر و بهتر، استفاده کرد".

برچسب ها: COVID-19, LemonCat, Ramnit, Exchange ProxyLogon, LemonDuck, بک دور, cybersecurity, Microsoft, رمزارز, mining, windows, ویندوز, malware, تروجان, cryptocurrency, IOT, مایکروسافت, backdoor, Botnet, بدافزار, امنیت سایبری, Cyber Attacks, حمله سایبری

نوشته شده توسط تیم خبر.

چاپ