سوءاستفاده هکرها از آسیب پذیری بزرگ در Fortinet VPN

اخبار داغ فناوری اطلاعات و امنیت شبکه

 

طبق گزارش سازمان تحقیقات فدرال (FBI) و آژانس امنیت سایبری و زیرساخت (CISA)، عاملین تهدیدات مداوم پیشرفته ضد دولتی، به طور فعال و فزاینده ای از نقاط ضعف امنیتی شناخته شده در Fortinet FortiOS سوءاستفاده می کنند و محصولات SSL VPN این شرکت را تحت تأثیر قرار داده و به خطر می اندازند.

اداره تحقیقات فدرال و آژانس امنیت سایبری و زیرساخت، یک بیانیه و راهنمایی مشترک برای هشدار به سازمان ها و کاربران در مورد نحوه استفاده هکرها از آسیب پذیری های مهم در Fortinet FortiOS VPN صادر کرده اند.

takian.ir hackers exploiting critical vulnerabilities in fortinet VPN

هدف آنها استقرار یک ساختار ضد دفاعی برای نقض امنیت مشاغل متوسط ​​و بزرگ در آینده است.

بر اساس هشداری که در روز جمعه صادر شده است، عاملین تهدیدات مداوم پیشرفته ضد دولتی، از نقاط ضعف شناخته شده در سیستم عامل امنیتی سایت FortiOS سوءاستفاده کرده و محصولات SSL VPN Fortinet را هدف قرار می دهند. با این حال، آژانس ها جزئیات بیشتری در مورد تهدیدات مدوام پیشرفته به اشتراک نگذاشته اند.

FortiOS SSL VPN در فایروال های مرزی استفاده می شود که مسئول ممانعت از برقراری ارتباط شبکه های حساس داخلی با دیگر اتصالات اینترنتی عمومی هستند.

 

سوءاستفاده چگونه انجام میپذیرد؟

FBI و CISA گزارش دادند كه عاملین تهدیدات مداوم پیشرفته، دستگاه ها را روی پورت های 4443 ، 8443 و 10443 اسكن می كنند تا پیاده سازی های امنیتی Fortinet را كه انجام نشده اند، پیدا كنند. به ویژه موارد مورد توجه در زمینه نقاط آسیب پذیری طبق CVE-2018-13379 ،CVE-2019-5591 و CVE-2020-12812 طبقه بندی شده است.

بسیار مرسوم است که چنین گروه هایی برای انجام حملات DDoS، حملات باج افزاری، کمپین های فیشینگ، حملات نفوذ زبان جستجوی ساختاری، کمپین های اطلاعات نادرست یا دیس اینفورمیشن، تخریب وب سایت و سایر انواع حملات، از نقایص مهم سوءاستفاده می کنند.

 

چند نکته درباره این خطا

CVE-2018-13379 یک خطای عبور از مسیر Fortinet FortiOS است که در آن، پورتال SSL VPN به یک مهاجم غیرمجاز اجازه می دهد تا فایل های سیستم را از طریق درخواست منابع طراحی شده ویژه HTTP، بارگیری کند.

نقص CCVE-2019-5591 یک آسیب پذیری پیکربندی پیش فرض است که به یک مهاجم غیرمجاز در همان ساختار زیرمجموعه شبکه اجازه می دهد اطلاعات حساس را به سادگی و با تقلید از سرور LDAP ضبط و ذخیره کند.

CVE-2020-12812 یک نقص تأیید اعتبار نامناسب در FortiOS SSL VPN است که به کاربر اجازه می دهد حتی در صورت تغییر نام کاربری، بدون اینکه از وی درخواست FortiToken (تایید اعتبار دو مرحله ای) انجام پذیرد، با موفقیت وارد سیستم شود.

 

چه کسانی در معرض خطر است؟

محققان آژانس های امنیتی خاطرنشان کردند که عاملین این تهدیدات گسترده و پیشرفته، می توانند از این آسیب پذیری ها برای دستیابی به رئوس نهادهای دولتی، فناوری و نهادهای تجاری استفاده کنند.

"به دست آوردن دسترسی اولیه، شرایط را برای عاملین این تهدیدات گسترده و پیشرفته جهت انجام حملات در آینده آماده میکند". پس از بهره برداری، مهاجمان به صورت جانبی حرکت کرده و اهداف خود را زیر نظر می گیرند.

"عاملین این تهدیدات مداوم پیشرفته ممکن است از هر کدام یا همه این CVE ها برای دسترسی به شبکه های چندین بخش مهم زیرساختی و متعاقبا دسترسی به شبکه های اصلی به عنوان دسترسی مقدماتی و بنیادی برای دنبال کردن و پیگیری اطلاعات یا حملات رمزگذاری داده ها استفاده کنند. عاملین این تهدیدات مداوم و پیشرفته، ممکن است از CVE های دیگر یا تکنیک های متداول بهره برداری (مانند فیشینگ) برای دستیابی به شبکه های زیرساختی حیاتی برای تعیین موقعیت و جایگاه اولیه برای حملات بعدی استفاده کنند".

ارائه بروزرسانی برای رفع اشکالات به تغییراتی در ساختار اصلی نیاز دارد و شبکه سازمان ها باید بیش از یک دستگاه VPN داشته باشند. ممکن است سیستم برای زمانی غیرفعال شود و ممکن است کار کسانی که به VPN شبانه روزی احتیاج دارند، دچار اختلال شدیدی شود. با این حال، خطر فعالیت های جاسوسی یا باج افزار به مراتب بسیار بیشتر از این دست موارد است.

برچسب ها: وی پی ان, APT, FortiOS, SSL, Fortinet VPN, Fortinet, HTTP, cybersecurity, CISA , CVE, phishing, FBI, ransomware , VPN, فایروال, فیشینگ, باج افزار, firewall, امنیت سایبری

نوشته شده توسط تیم خبر.

چاپ