ده روش مطلوب حفظ امنیت برنامه‌ها در سال ۲۰۲۲

اخبار داغ فناوری اطلاعات و امنیت شبکه

takian.ir application security best practices
در سال‌های اخیر، صنعت توسعه اپلیکیشن رشد بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده است. برنامه‌های کاربردی موبایل و برنامه‌های کاربردی وب به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی روزمره ما تبدیل شده‌اند و میلیون‌ها گزینه را به کاربران ارائه می‌دهند. با توجه به رشد اینترنت‌ اشیا، بسیاری از فرآیند‌های دستی، شکلی خودکار به خود گرفته‌اند.

با این حال، تحولات مثبت منجر به مشکلات متعددی به ویژه در بخش امنیت نیز شده است. اکثر شرکت‌ها و توسعه‌دهندگان بر این باورند که برنامه‌های کاربردی آن‌ها به اندازه کافی ایمن هستند. با این حال، مهاجمان سایبری نیز در حال بررسی شرایط برای سواستفاده هستند. آن‌ها موفق به جستجوی روش‌هایی برای یافتن نقص در امنیت برنامه‌ها و راه‌اندازی حملات می‌شوند! در نتیجه، افزایش تست امنیت برنامه به یک ویژگی مهم در کل چرخه عمر توسعه نرم‌افزار تبدیل می‌شود.

اکنون، جدای از آزمایش برای اطمینان از امنیت بی‌عیب و نقص، برخی از بهترین شیوه‌ها نیز باید از نظر منطقی اتخاذ و دنبال شوند. بیایید نگاهی به برخی از اساسی‌ترین و در عین حال حیاتی‌ترین شیوه‌هایی مطلوب که باید در سال پیش رو دنبال کنیم، بیاندازیم.

انتخاب مدل DevSecOps
در DevSecOps یا shift-left، هدف این است که از حوادث امنیتی در اسرع وقت با شناسایی و رفع تهاجم به محض وقوع، جلوگیری شود. از طریق ابزار DevSecOps، تیم‌های توسعه می‌توانند آسیب‌پذیری‌های امنیتی را در کل زنجیره تأمین نرم‌افزار شناسایی کنند.

مدیریت SDLC به روشی امن
طبق SDLC ایمن (مدیریت چرخه عمر توسعه نرم‌افزار)، چرخه عمر محصول به عنوان امنیت محصول تعریف می‌شود و چند چیز مرتبط را تضمین می‌کند:

• یک تیم آموزش دیده امنیتی آن را توسعه و نگهداری می‌کند.
• بر اساس استاندارد‌های امنیتی دقیق ساخته شده است.
• به صورت ایمن به مشتریان تحویل داده می‌شود.

اساساً SDLC به یک رویکرد کل نگر برای توسعه محصول، از آغاز‌ایده، از طریق توسعه تا زمانی که محصول به بازار عرضه شود و وجود نداشته باشد، اشاره دارد.

رفع آسیب‌پذیری‌های متن‌باز
نرم‌افزار متن‌باز مزایای بی‌شماری مانند کارایی هزینه و خطرات امنیتی قابل توجهی را به همراه دارد. پچ‌ها باید فوراً روی نرم‌افزار‌های متن‌باز اعمال شوند که به‌طور مرتب از نظر آسیب‌پذیری‌ها نظارت می‌شوند و مرتباً بروزرسانی می‌شوند.

اتوماسیون وظایف امنیتی اساسی
کاهش تعداد بی‌نهایت آسیب‌پذیری موجود در یک سیستم به صورت دستی به دلیل تعداد زیاد آن‌ها عملاً غیرممکن است. بنابراین، اتوماسیون امری ضروری است. خودکارسازی کار‌های ساده، تیم‌ها را قادر می‌سازد تا روی کار‌های پیچیده‌تر تمرکز کنند.

شناسایی و در نظر گرفتن منابع
شما نمی‌توانید چیزی را که درکی از آن ندارید، تضمین کنید. بنابراین دید کافی وضعیت کلی امنیت سازمان شما بسیار مهم است. برای ایمن‌سازی سخت‌افزار، شبکه و نرم‌افزارتان، باید اجزای دقیقی را که هر سطح از برنامه شما را تشکیل می‌دهند شناسایی کنید و سپس از فناوری‌هایی برای شناسایی و جلوگیری از نقص‌های امنیتی در اولین فرصت استفاده کنید.

شناسایی خطر
موقعیت یک مهاجم را بگیرید و یک ارزیابی ریسک انجام دهید:

• فهرستی از دارایی‌هایی که نیاز به حفاظت دارند را تهیه کنید.
• نحوه شناسایی و مهار تهدیدات خود را بدانید.
• اگر نتوانید مسیر‌های حمله را شناسایی کنید، برنامه‌های ناامن در معرض خطر قرار می‌گیرند.
• اطمینان حاصل کنید که اقدامات امنیتی شما برای شناسایی و جلوگیری از حملات کافی است.

اجرا و تضمین آموزش‌های امنیتی را برای تیم‌های توسعه دهنده
برای تیم‌های امنیتی مهم است که به توسعه‌دهندگان آموزش بدهند، زیرا آن‌ها کد را نیز وارد عرصه تولید می‌کنند. در طول آموزش باید نقش توسعه دهنده و الزامات امنیتی در نظر گرفته شود.

مدیریت درست کانتینر‌ها
با ثبت تصاویر کانتینر خود با استفاده از ابزار امضای دیجیتالی (مثلاً  Docker Content Trust) شروع کنید. یک مسیر ادغام مشترک، همچنین آسیب‌پذیری‌های متن‌باز را اسکن می‌کند تا امنیت کانتینر را تضمین کند.

محدود کردن دسترسی به داده‌ها با ایجاد گروه‌های کاربری
راه دیگر برای بهبود امنیت این است که دسترسی به داده‌های خود را بیش از پیش محدود کنید:

• منابع مورد نیاز هر شخص را شناسایی کنید.
• قوانین دسترسی را وضع کنید.
• وقتی دیگر نیازی به دسترسی به داده‌ها نیست، اطمینان حاصل کنید که اعتبارنامه‌های فعال حذف شده‌اند.

بروزرسانی منظم نرم‌افزار و نصب پچ‌های امنیتی
بروزرسانی‌ها و پچ‌ها برای ایمن نگه داشتن نرم‌افزار شما کاملاً ضروری هستند. چرا بخواهید مشکلی را که قبلاً رفع شده است، برطرف کنید؟ هنگام ارتقا، مطمئن شوید که برای هر تغییری برنامه‌ریزی می‌کنید، زیرا برای جلوگیری از ناسازگاری‌های API، باید یک معماری سیستم طراحی کنید. همچنین، برای اطمینان از حفاظت به روز سیستم‌های خود، برنامه منظم بروزرسانی امنیتی را برنامه‌ریزی کنید.

نتیجه‌گیری
کارشناسان امنیتی در مورد اجرای بهترین روش‌ها برای امنیت برنامه‌ها نظرات و پیشنهادات بسیاری دارند. اما همانطور که در اینجا به آن اشاره شده است، باید چند نکته کلیدی در چک‌لیست امنیتی برنامه‌ها وجود داشته باشد.

هرچه زیرساخت فناوری اطلاعات شما محافظت بیشتری داشته باشد، وضعیت شما بهتر است. و با تمرکز بر این شیوه‌های مطلوب، می‌توانید از سطح بیشتری از امنیت برنامه در سراسر شبکه سازمانی اطمینان حاصل کنید.

برچسب ها: Development, Developer, Docker Content Trust, shift-left, توسعه‌دهندگان, اپلیکیشن, SDLC, نرم‌افزار, DevSecOps, Container, کانتینر, پچ, Software, Open Source, Update, Patch, cybersecurity, متن باز, آسیب‌پذیری, Vulnerability, اینترنت اشیا, بروزرسانی, امنیت سایبری, Cyber Attacks, حمله سایبری

نوشته شده توسط تیم خبر.

چاپ