خراب کردن iPhoneو iPad و Mac تنها با یک کاراکتر

اخبار داغ فناوری اطلاعات و امنیت شبکه

​تنها فقط یک کاراکتر می‌تواند iPhone شما را خراب کند و دسترسی به برنامه پیام‌رسان در iOS و همچنین برنامه‌های محبوب مانند WhatsApp، Facebook Messenger، Outlook for iOS و Gmail را مسدود کند.Takian.ir bug iphone mac carattere indiano

این موضوع اولین بار توسط یک وبلاگ ایتالیایی به نام mobileworld.it مورد اشاره قرار گرفت که حاکی از یک باگ و اشکال بالقوه جدید بود که نه تنها بر روی آیفون‌ها، بلکه بر روى طیف گسترده‌ای از دستگاه‌های اپل، از جمله iPad ها، مکینتاش‌ها و حتی ساعت‌هاى هوشمند داراى آخرین نسخه از سیستم عامل، تاثیر می‌گذارد.
مانند باگ "بمب متنى" که قبلا منتشر شده بود، اين باگ و اشکال جدید به راحتی می‌تواند توسط هر کسی مورد سوء استفاده قرار گیرد و نیاز به این دارد تا کاربران فقط یک کاراکتر تِلـوگو –(یک زبان بومی هندی است که توسط 70 میلیون نفر در کشور هندوستان صحبت می‌شود) را ارسال کنند.
هنگامی که گیرنده یک پیام ساده حاوی این نماد را دريافت می‌کند یا آن نماد را در ویرایشگر متن تایپ می‌کند، این کاراکتر بلافاصله منجر به اختلال در iPhone ها، iPads ها، مک‌بوک‌ها، ساعت‌هاى هوشمند و تلویزیون‌های اپلي كه در حال اجراي برنامه Springboard هستند، مى‌شود.
برنامه‌هایی که بمب متنى را دریافت می‌کنند، تلاش می‌کنند تا این کاراکتر را بارگذاری کنند، اما تا زمانى كه اين كاركتر حذف نشود، نمی‌توانند به درستی كاركنند - که معمولا اين كار می‌تواند با حذف کل مکالمه انجام شود.
ساده‌ترین راه حذف این پیام جنجالی این است که از یک شخص دیگر درخواست کنید که یک پیام به برنامه‌ای که به علت بمب متنى خراب شده است، ارسال کند. اين كار  به شما این امکان را می دهد که به طور مستقیم به آن اعلان پرش کنید و کل موضوعی که حاوی کاراکتر مخرب است را بتوانید حذف کنید.
این کاراکتر می‌تواند برنامه‌های شخص ثالث مانند iMessage، Slack، فیس‌بوک مسنجر، WhatsApp، Gmail، و Outlook برای iOS، و همچنین Safari و Messages برای نسخه‌های macOS را غیر فعال كند
به نظر می‌رسد کاربران برنامه‌هاى تلگرام و اسکایپ در موضوع باگ بمب متنى با خطری روبرو نباشند و این مشکل در این نرم افزارها وجود ندارد.

Takian.ir Carattere indiano crash iPhone
ظاهرا، حداقل سه روز پیش از انتشار این خبر، شرکت اپل از این باگ مطلع بوده و قصد دارد این موضوع را در یک به روز‌رسانی iOS قبل از انتشار iOS 11.3 عرضه کند.
در مورد این موضوع نسخه بتای عمومی iOS 11.3 بدون تأثیر است.
از آنجایی که بسیاری از برنامه‌ها تحت تاثیر بمب جدیدِ متني قرار می‌گیرند، افراد سودجو می‌توانند از این اشکال سوء استفاده کنند تا کاربران اپل را از طریق ایمیل یا برنامه‌هاى پیام‌رسان مورد هدف قرار دهند. 
لذا توصیه می‌گردد کاربرانی که از محصولات این شرکت استفاده قرار می‌كنند علاوه بر افزایش اطلاعات خود در خصوص اين باگ به بروزرسانی‌ها نیز توجه ویژه داشته باشند.

برچسب ها: Telegram, اسکایپ, برنامه های شخص ثالث, کاراکتر, زبان بومی هندی, تِلـوگو, بمب متنی, WhatsApp, iPhone , تلگرام

نوشته شده توسط تیم خبر.

چاپ