بدافزاری در پوشش نرم افزار کلاب هاوس برای رایانه های شخصی

اخبار داغ فناوری اطلاعات و امنیت شبکه

 

با کلیک کردن بر روی تبلیغات، کاربر به وب سایت جعلی برنامه کلاب هاوس (Clubhouse) هدایت می شود که به ظاهر کاملاً معتبر به نظر می رسد اما لینک بارگیری آن باعث دریافت بدافزار می شود.

سال گذشته، در دو حادثه جداگانه و مجزا، هکرها با سوءاستفاده از تبلیغات فیسبوک به 615000 گواهی کاربری دسترسی پیدا کردند. سپس گروه معروف باج افزار Ragnar Locker با استفاده از تبلیغات فیسبوک شروع به اخاذی از قربانیان کرد.

اکنون گزارش ها حاکی از آن است که مجرمان سایبری و تهدیدکنندگان در حال ارائه تبلیغاتی در فیسبوک هستند که برنامه کلاب هاوس را برای رایانه شخصی جهت بارگیری یک بدافزار ارائه دهد. باز هم، مهاجمان از همان روش قدیمی استفاده کرده اند، زیرا نسخه رایانه های شخصی برنامه کلاب هاوس هنوز منتشر نشده است.

شایان ذکر است که مهاجمان همیشه به دنبال سوءاستفاده از محبوبیت کسب شده توسط برنامه های خاص برای جلب کاربران ناآگاه و بی گناه برای بارگیری و دانلود بدافزارها هستند. برنامه کلاب هاوس تاکنون بیش از 8 میلیون بار دانلود شده است. بنابراین ، این مورد علاقه فعلی مجرمان اینترنتی شده است.

همین چند هفته پیش در مورد بدافزار BlackRock که به عنوان نسخه اندروید از برنامه گفتگوی صوتی کلاب هاوس منتشر شده بود، گزارشاتی منتشر شد، در حالی که محققان ESET عنوان کردند هیچ نسخه اندرویدی از این برنامه منتشر نشده است و این برنامه فقط در تلفن های همراه آیفون در دسترس است.

 

کمپین تبلیغات مخرب جدید در فیس بوک

تک کرانچ گزارش داده است که از چندین صفحه فیس بوک برای ارسال تبلیغات مرتبط با برنامه کلاب هاوس استفاده می شود. وقتی کاربر روی تبلیغ کلیک می کند، وب سایت جعلی کلاب هاوس باز می شود که تصویری از نسخه PC موجود برای برنامه و لینکی برای بارگیری را نشان می دهد.

به طور معمول کاربران بی اطلاع، بر روی لینک کلیک می کنند و تصور میکنند که نسبت به دریافت نسخه قانونی برنامه اقدام کرده اند. به محض باز شدنش، برنامه با سرور C&C خود ارتباط برقرار می کند و دستورالعمل هایی را برای اقدامات بعدی دریافت می کند. طبق آنالیز تی باکس کرانچ بر روی این بدافزار، این نرم افزار مخرب، یک باج افزار را در دستگاه آلوده بارگیری میکند.

 

تاکنون نُه آگهی مختلف منتشر شده است

در مجموع نه تبلیغ از طریق پروفایل های جعلی فیسبوک بین سه شنبه و پنجشنبه گذشته ارسال شده است. در اکثر آگهی ها عنوان مشابهی ذکر شده بود که نوشته بودند: "کلاب هاوس اکنون برای رایانه نیز در دسترس است". برخی از آنها عکسی از پاول دیویدسون و روهان ست از بنیانگذاران برنامه را نیز به نمایش می گذاشتند!

بعداً این تبلیغات از مجموعه تبلیغات فیسبوک حذف شده اند اما چگونگی ورود آنها به پروفایل های کاربران و دور زدن مراحل احراز هویت فیسبوک هنوز نامشخص باقی مانده است.

takian.ir facebook ads malware clubhouse app pc

 

وب سایت های جعلی کلاب هاوس در حال حاضر آفلاین هستند

تک کرانچ همچنین اعلام کرد که وب سایت های جعلی برنامه کلاب هاوس، که در روسیه میزبانی می شدند در طی فرایندی جالب آفلاین شدند و بدافزار نیز پس از دریافت خطا از سرور، دیگر از کار افتاد. اما این جمله به هیچ وجه به معنی عدم امکان بازگشت چنین بدافزاری با ساختار و شکلی جدید جهت اجرای باج افزار نمیباشد.

 

برچسب ها: بدافزار, malware, فیسبوک, Facebook, RagnarLocker, Clubhouse, کلاب هاوس, cybersecurity, ransomware , باج افزار, امنیت سایبری

نوشته شده توسط تیم خبر.

چاپ