اطلاعات یاندکس (Yandex) لو رفت!

اخبار داغ فناوری اطلاعات و امنیت شبکه

شرکت اینترنت‌ محور یاندکس روسیه دچار نشت اطلاعاتی شد و نزدیک به ۵ هزار حساب ایمیل موجود در سیستم‌های آن در معرض خطر قرار گرفت.

takian.ir-yandex-leak-five-thousand-emails
به گزارش سکیوریتی بولوارد، یکی از بزرگ‌ ترین شرکت ‌های اینترنت ‌محور اروپا، خبر از نشت اطلاعاتی داد که ۴۸۸۷ حساب ایمیل را در معرض خطر قرار داد. منشاء این نشت اطلاعاتی، یکی از کارمندان این شرکت بود. یاندکس محبو‌بترین موتور جست و جو در روسیه و پنجمین موتور جست و جوی محبوب در جهان است. خط تولید محصولات مرتبط با اینترنت یاندکس شامل سرویس‌ های ایمیل، تبلیغات آنلاین و... است.

بر اساس یافته های یاندکس یکی از کارمندان این شرکت، برای به دست آوردن منافع شخصی، امکان دسترسی غیر قانونی مجرمان به میل باکس کاربران را فراهم کرده است. این کارمند، یکی از سه ادمین سیستمی است که پشتیبانی فنی میل باکس ها را بر عهده داشت.

طبق گفته یاندکس، تحقیقات در مورد این رخداد آغاز شده و تغییراتی در فرایند دسترسی ادمین ها به سیستم ایجاد شده است. این اقدام میتواند امکان به خطر انداختن داده های کاربران را به حداقل برساند.

تیم امنیتی یاندکس در هنگام بازبینی معمول خود از سیستم ها متوجه این نشت اطلاعاتی شد. این شرکت تاکید کرد که هیچ یک از داده های پرداختی کاربران در معرض خطر قرار نگرفته است.

این شرکت همچنین دسترسی غیرقانونی به میل باکس های در معرض خطر را مسدود کرده است. یاندکس گفت که ما با صاحبان این میل باکس ها تماس گرفته ایم و هشدارهای لازم برای تغییر گذرواژه را به آنها داده ایم.

طبق گزارش ها، ۳۰ درصد از نشت های اطلاعاتی سال ۲۰۲۰ به دلایل درون سازمانی صورت گرفته است. شرکت های سیسکو در ماه دسامبر، آمازون در ماه اکتبر و ADT  در ژانویه امسال نیز به دلایل درون سازمانی مورد هدف قرار گرفته اند.

برچسب ها: جست و جو, ADT, یاندکس, Yandex, نشت اطلاعات, ایمیل, امنیت سایبری, حمله سایبری

نوشته شده توسط تیم خبر.

چاپ