استفاده هر دو طرف جنگ روسیه و اوکراین از تلگرام برای توزیع دیس‌اینفورمیشن و هک

اخبار داغ فناوری اطلاعات و امنیت شبکه

takian.ir both sides in russia ukraine war using telegram for disinformation and hacktivism 1
در حالی که درگیری روسیه و اوکراین وارد نهمین روز خود می‌شود، مجرمان سایبری و گروه‌های هکتیویست به طور فزاینده‌ای از برنامه پیام‌رسان تلگرام برای فعالیت‌های خود استفاده می‌کنند.

یک تحلیل جدید توسط شرکت امنیت سایبری اسرائیلی چک‌پونت ریسرچ نشان می‌دهد که «حجم رشد کاربر روزانه در گروه‌های مرتبط با تلگرام صد برابر افزایش یافته و به ۲۰۰۰۰۰ نفر در هر گروه می‌رسد».

در میان این گروه‌ها، گروه‌های ضد حمله سایبری روسیه، از جمله ارتش فناوری اطلاعات تحت حمایت دولت اوکراین، که از بیش از ۲۷۰۰۰۰ عضو خود خواسته تشکیل شده است که حملات distributed denial-of-service (DDoS) را علیه نهاد‌های روسی انجام دهند، بسیار برجسته هستند.

محققان چک پوینت خاطرنشان کردند: دیگر گروه‌های تلگرامی هکتیویست که برای هماهنگ کردن حملات به اهداف روسی از طریق DDoS، پیامک یا حملات مبتنی بر تماس استفاده می‌شوند، Anna_ و Mark_ هستند.

گفته می‌شود، ممکن است این حملات بیشتر از آنچه به نظر می‌رسد به طور فعال وجود داشته باشد. محققان می‌گویند: "به نظر می‌رسد که بسیاری از گروه‌های هکتیویست بیشتر بر ایجاد شهرت و اعتبار برای حمایت از اوکراین یا روسیه متمرکز هستند تا آسیب واقعی به کشورها".

علاوه بر این، مجرمان سایبری به دنبال سرمایه‌گذاری بر درگیری از طریق گروه‌های تلگرامی حاوی ده‌ها هزار کاربر هستند که هدفشان «جمع‌آوری سرمایه برای اوکراین» و پخش گزارش‌های خبری تأیید نشده در تلاش برای دور زدن رسانه‌های اصلی است.

تلگرام، به نوبه خود، گفت که ممکن است به طور بالقوه محدودیت بخشی یا کامل کانال‌های خاص را در نظر بگیرد تا از سواستفاده عوامل مخرب از پلتفرم برای «عمیق‌تر کردن درگیری‌ها» جلوگیری کند.

این اپلیکیشن پیام‌رسانی که بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر فعال دارد، در گذشته برای فعالیت‌های بازار سیاه استفاده می‌شده است. در سپتامبر ۲۰۲۱، بیش از ۱۰۰۰۰ فروشنده در حال فروش گواهی‌های تقلبی واکسن Covid-19 و یا گروه‌های تلگرامی که پاسپورت‌های واکسن جعلی را به قیمت ۱۰۰ دلار ارائه می‌کردند، کشف شدند.

افزایش استفاده از تلگرام در اوکراین از توجه Moxie Marlinspike، بنیان‌گذار پیام‌رسان Signal مبنی بر حفظ حریم خصوصی، دور نمانده است، که دهه اول را «دهه بازاریابی گمراه‌کننده» نامید، زیرا باعث می‌شود بیشتر مردم در این کشور باور کنند «این برنامه، یک پیام‌رسان رمزگذاری‌شده است».

مارلین اسپایک هفته گذشته در توییتی نوشت: «واقعیت برعکس است، تلگرام به‌طور پیش‌فرض یک پایگاه داده ابری با یک کپی متن ساده از همه پیام‌هایی است که تا کنون ارسال یا دریافت کرده‌اند. هر پیام، عکس، ویدئو، سند ارسال یا دریافت شده در ۱۰ سال گذشته؛ همه مخاطبین، عضویت‌های گروه و غیره همگی برای هر کسی که به آن پایگاه داده دسترسی دارد، در دسترس است».

برچسب ها: Cloud database, پایگاه داده ابری, سیگنال, پاسپورت‌, گروه‌ تلگرامی, بازار سیاه, پیام‌رسان, Hacktivist, هکتیویست, واکسن, اوکراین, کانال, برنامه پیام‌رسانی, Disinformation, دیس‌اینفورمیشن, COVID-19, Signal, پیامرسان تلگرام, Hack, حملاتDDoS, DDoS, Cyber Security, روسیه, هکر, امنیت سایبری, تلگرام, Cyber Attacks, حمله سایبری

نوشته شده توسط تیم خبر.

چاپ