آیا ماینینگ میتواند راهی برای کلاه برداری و سوء استفاده از شما باشد؟

اخبار داغ فناوری اطلاعات و امنیت شبکه

به گزارش سایت "سخت افزارمگ"؛ پس از کش و قوس های فراوان، و با وجود آنکه برخی از کشورهای توسعه یافته محدودیت هایی را برای تجارت با ارز دیجیتالی بیت کوین اعمال کرده اند؛ اما بیت کوین، به تازگی در ایران مورد تائید رسمی قرار گرفته و مبادلات با آن در گردش ایران نیز قرار گرفته است. نوسانات ارزشی این پول دیجیتالی در سالهای اخیر چشمگیر بوده و البته در برخی از کشورها با توجه به آبونمان برق و قیمت قطعات سخت افزارهای ASIC، استخراج آن بسیار درآمد زا شده است.Takian.ir mining damaged laptop

ماینرها با استفاده از این سخت افزارها، به استخراج بیت کوین پرداخته و دستمزد خود را نیز از این پردازش دریافت می کنند. در سالهای اولیه ورود بیت کوین، پردازش های آن مبتنی بر CPU بوده اما به دلیل همگون بودن داده ها و سرعت بالای GPU در این نوع پردازش خاص، این وظیفه به سمت کارت گرافیک ها متمایل شده است. در نتیجه تقریبا تمامی استخراج های فعلی بر اساس تراشه های گرافیکی صورت می پذیرد. شرکت هایی نظیر bitmain، ASUS، BIOSTAR و ... در زمینه تولید سخت افزارهای مورد نیاز برای ماینینگ فعالیت گسترده دارند.

به دلیل فشار بالای این پردازش ها بر قطعات سخت افزاری، خصوصا کارت گرافیک ها، در سال گذشته، در نهایت کارت گرافیک های اختصاصی برای این منظور معرفی شده و آنها فاقد خروجی گرافیکی هستند. این مقدمه کوتاه برای روشن کردن فشاری است که بر سخت افزارها وارد شده و بد نیست بدانید که طول عمر قطعاتی که برای عملیات استخراج و رمزنگاری بیت کوین استفاده می شوند، حتی یک چهارم قطعاتی است که برای بازی استفاده خواهند شد. با افزایش قیمت سخت افزار در ایران، به تازگی متوجه شده ایم که برخی از ماینرهای ایرانی، دست به یک کلاه برداری عجیب زده و یک راه حل ویژه را برای رسیدن خود به هش ریت بالا و کسب درآمد یافته اند!

چندی پیش، با تماس یکی از دوستان متوجه این مسئله شدم که گروهی از ماینرهای ایرانی یک شیوه "پرزنت" را اجرا می کنند که دارای آگاهی کافی در زمینه های بیت کوین، ماینینگ و ... نیستند؛ این افراد گروه هایی را در تلگرام راه اندازی کرده و در پی آن حتی چندین صفحه اینستاگرامی نیز مشغول به فعالیت شده است. این دسته از ماینرهای ایرانی با جذب کاربران کم اطلاع، حتی "لپ تاپ" مولتی مدیای آنها را برای امر ماینینگ مناسب دانسته و به نوعی سخت افزار آنها را اجاره می کنند. سپس لپ تاپ و یا کامپیوتر این افراد را به صورت اجاره ای، در چرخه ماینینگ و استخراج خود برده و ماهانه مقدار نه چندان زیادی از درآمد حاصل را به آنها می دهند. یکی از نرم افزارهایی که خیلی در این زمینه رایج است، نرم افزار Crypto Tab است که با اجرای آن در سیستم کاربر، شروع به ماین کردن ارز دیجیتال میکند و با دقت به CPU میتوانید میزان استفاده ان از منابع و مستهلک کردن آن را ببینید.Takian.ir mining damaged laptop Cryptotab

اما مسئله مهم و اصلی، میزان دریافتی کاربران ناآگاه نیست؛ بلکه مسئله اصلی آن است که سیستم و لپ تاپ این گروه قربانی پردازش های سنگین ماینینگ شده و آمار خرابی آنها به شدت بالا رفته است. در همین حال هیچ منع قانونی برای افراد سودجود وجود ندارد چرا که رویه کار به طوری طراحی شده است که کاربران ساده، دقیقا به استخراج بیت کوین پرداخته و آگاه به فشار احتمالی بوده اند. خرابی سیستم یا لپ تاپ آنها نیز در اثر فشار بالای پردازشی است که برای آنها تعریف نشده و باز هم هیچ قانونی برای ردگیری آن در نظر گرفته نشده است.

در نتیجه سیستم شما، خصوصا در بخش نوت بوک، یک قربانی است که دیر یا زود از چرخه کاری خود بازنشسته شده و تنها یک پله برای ماینرهای اصلی قلمداد می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر، با یکی از این افراد در شمال کشور ارتباط برقرار کرده و با حفظ نام و تخصص، با وی به صحبت پرداختیم؛ ایشان به طور کامل منکر استفاده از GPU شده و گفت: تنها از CPU شما استفاده می کنیم و طی مدت 6 ماه پول لپ تاپ شما از این کار بیرون میاد! دلیل انکار ایشان در استفاده از GPU به این علت است که پس از خرابی این قطعه در کوتاه مدت، دلیل آن را در مسئله دیگری جستجو نمائید. شایان ذکر است که این مطلب به معنی مخالفت با عملیات ماینینگ نبوده و تنها به بحث هسته ای خود، پیرامون کلاهبرداری ذکر شده پرداخته است.

 

برچسب ها: mining, ASIC, GPU, ماینینگ, بیت کوین, استخراج

نوشته شده توسط تیم خبر.

چاپ