IPImen ، Firewall ، NGFirewall-UTM، آیپی ایمن، فایروال ایرانی ، فایروال بومی، یوتی ام بومی، یوتی ام ایرانی، فایروال نسل بعدی ایرانی، فایروال نسل بعدی بومی

شرکت اسرائیلی جاسوس‌افزار آیفون QuaDream، در آستانه تعطیلی

اخبار داغ فناوری اطلاعات و امنیت شبکه

takian.ir quadream israeli iphone hacking spyware shut down 1
‌شرکت اسرائیلی QuaDream، با حدود ٤٠ کارمند، به‌واسطه نرم‌افزار‌های جاسوسی خود که برای هک آیفون‌ها استفاده می‌شود، شناخته می‌شود.

شرکت QuaDream، یک مزدور سایبری اسرائیلی است که اخیرا توسط Citizen Lab و Microsoft به دلیل توسعه نرم‌افزار‌های جاسوسی که آیفون‌ها را هک می‌کند، شناسایی و افشا شد.

شرکت QuaDream، توسعه‌دهنده نرم‌افزار‌های جاسوسی رقیب NSO Group است که ظاهرا در حال آماده شدن برای تعطیل کردن عملیات خود می‌باشد. کارمندان QuaDream برای جلسه استماع احضار شده‌اند و مشخص شده است که این شرکت قصد دارد اکثر کارمندان خود را اخراج کند و تنها بخش کوچکی را برای نظارت بر بسته شدن فعالیت‌های خود، نگه دارد.

این تصمیم در بحبوحه بحران بقا که صنعت حملات سایبری اسرائیل با آن مواجه شده است، با چندین شرکت از‌جمله واحد حمله سایبری Cognyte و Nemesis که بنا بر گزارش‌ها تعطیل شده‌اند، اتخاذ شده است. گروه NSO نیز در تابستان گذشته ١۵٠ کارمند خود را اخراج کرد.

لازم به ذکر است که خبرگزاری‌ها همچنین گزارشی از QuaDream با عنوان "QuaDream : مزدور سایبری اسرائیلی پشت هک آیفون" بر اساس یافته‌های Citizen Lab و Microsoft منتشر کرده‌اند و این یافته‌ها ممکن است نقش مهمی در مرگ آشکار QuaDream داشته باشند.

در اینجا اوا گالپرین، مدیر امنیت سایبری در EFF (Electronic Frontier Foundation)، در مورد اتفاقات اخیر گفته است:

takian.ir quadream israeli iphone hacking spyware shut down 2
‌بنا به گزارش، در نامه مذکور، QuaDream بحران در بخش حملات سایبری را دلیل اخراج کارکنان ذکر کرده است و با رکود این صنعت از سال ٢٠١٨ زمانی که چندین شرکت به طور عمومی فعالیت‌های خود را افشا کردند و منجر به قرار دادن Candiru و NSO توسط اتاق ایالات متحده در لیست سیاه تجارت در نوامبر ۲۰۱۱ شد، مرتبط است.

این بحران در اوایل سال ٢٠٢٢ عمیق‌تر شد. در این زمان، رگولاتور اسرائیل کاهش تعداد کشور‌هایی را که شرکت‌ها می‌توانند محصولات خود را به فروش برسانند، از ١٠٢ به ٣٧ کشور اعلام کرد و باعث ایجاد یک بحران اقتصادی شدید در کل صنعت شد. تا نوامبر ٢٠٢٢، مشاغل روند منفی قابل توجهی را گزارش کردند که بر جریان نقدینگی QuaDream نیز تاثیر گذاشت.

مجموعه QuaDream توسط Nimrod Reznik و Ilan Dabelstein که هنوز به‌عنوان مدیران ارشد فعالیت می‌کنند، تاسیس شد. محصول شاخص آن، یک سیستم نرم‌افزار/سخت‌افزار یکپارچه است که شبکه‌های محلی را برای هک کردن تلفن‌های متصل به آن در اختیار می‌گیرد.

یکی دیگر از محصولات محبوب نرم‌افزاری آنها نیز برای دسترسی از راه دور به تلفن‌ها استفاده می‌شود. در سال ٢٠٢٢، رویترز گزارش داد که QuaDream یک ابزار هک بدون کلیک مبتنی بر عدم تعامل با کاربر، شبیه به محصولات NSO Group ایجاد کرده است که تقاضای زیادی در بین مجرمان سایبری و عاملان جاسوسی داشته است.

با‌این‌حال، QuaDream زمانی که گزارشی از مایکروسافت و Citizen Lab نشان داد که ابزار‌های هک آن علیه سازمان‌های مدافع، روزنامه‌نگاران و چهره‌های مخالف در ده کشور، از‌جمله آمریکای شمالی و اروپا، استفاده می‌شود، با یک شکست بزرگ مواجه شد.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد که جاسوس‌افزار مورد استفاده در این حملات توسط QuaDream ارائه‌شده است. مشاور کل مایکروسافت، امی هوگان-برنی، بر اهمیت افشای علنی فعالیت‌های شرکت‌هایی مانند QuaDream برای پاسخگو کردن آنها، تاکید کرد.

از زمان انتشار این گزارش، QuaDream به طور کامل فعال نبوده و طبق گزارش‌ها، هیئت‌مدیره آن اکنون به‌دنبال فروش دارایی معنوی خود است.

برچسب ها: Ilan Dabelstein, Nimrod Reznik, Nemesis, مزدور سایبری, آیفون, Spyware, QuaDream, Cognyte, NSO Group, جاسوس‌افزار, Candiru, Cyberattack, Apple, اپل, israel, اسرائیل, تهدیدات سایبری, Cyber Security, iPhone , امنیت سایبری, جنگ سایبری, Cyber Attacks, حمله سایبری, news

چاپ ایمیل